Saturday, July 9, 2011

Cucur Jawa atau Cucuq Tuang lagi

Saya buat sekali lagi cucur jawa atau cucur tuang nie pada petang tadi. Percubaan kali pertama......... saya kurang puas hati sebab tidak lembut seperti yang sepatutnya. Percubaan kali kedua nie saya masih guna sukatan resepi yang sama tapi saya ubah jenis tepung beras yang saya guna. Dulu saya guna tepung beras cap tiga gajah tapi kali nie saya guna tepung beras cap teratai (macam kat gambar dibawah tu). Hasilnya.....memang lembut dan garing seperti yang saya kehendaki.

Saya guna sukatan resepi seperti kat sini. Saya cuma ubah gula merah kepada 1/2 mangkuk gula putih dan 1/2 mangkuk gula putih. Air pula saya tambah kepada 1/4 cawan lagi.


Inilah jenis tepung beras yang saya guna. Tepung beras cap teratai tapi bukan bunga teratai yang semuanya merah, cari yang berdaun hijau dan berbunga merah macam gambar nie. Dulu saya anggap tepung beras adalah sama saja tak kiralah cap apa pun tapi bila mak cik saya bagitau yang cap bunga teratai berdaun hijau nie amat sesuai digunakan untuk buat kuih jawa atau kuih peneram tapi cap teratai berdaun hijau nie tak sesuai digunakan jika nak buat apam beras....jika buat guna tepung beras cap ini apam tersebut tidak akan menjadi elok.

Saya cuba cari tepung beras cap bunga teratai berdaun hijau nie kat kawasan area Kota Damasara nie tapi tak jumpa. Yang ada hanya tepung beras cap teratai merah sahaja. Saya beli tepung beras nie kat kampung saya masa balik kesana minggu lepas.

6 comments:

quinnie said...

salam daria...menjadik jugak akhirnya kuih awak ye...saya teringin nak buat cucur jawa ni...tapi asyik duk buat kuih lain je...hehhehe....tak sangka tepung beras ni lain cap lain kesannya...kalau nak ikutkan tepung gandum pun macam tu jugak....ngeee

ita citot said...

Akak =)
saya ade buat entri pasal saya try buat kuih ni. dan saya ade amik gmbr dari blog akak ni. ampunnnn (-__-)

sudi sudi kan lah ye ;)

http://akupunyebelok.blogspot.com/2011/08/percubaan-pertama.html

bdaria said...

Salam Ita,

Tak pe asal bagitau saja. nanti akak singgah tengok.

ita citot said...

Timekaseh kakak =)

*phewww....~ ;)

aishah said...

saya pun dah berjaya buat kuih ni setelah sekian lama mencuba..saya takkan putus asa untuk belajar masakan yang saya suka makan masa kecik dulu hehehehhe...

dapat petua dari seorang rakan:bondanya kata adunan kuih cucur jawa ni akan lebih cantik dan lembut jika ditambah dengan sedikit air kelapa muda.dan ianya benar!!cubalah..

bdaria said...

Salam Aisyah,

Terima kasih atas petua tu. Insyaallah nanti saya cuba.