Monday, July 23, 2012

Cucur Kembong


Entry tertunggak....cucur kembong nie saya buat pada hari jumaat lepas. Saya ambik cuti pada hari tu sebab pemasangan astro beyond kat rumah. Mula-mula terfikir nak makan apa sementara tunggu orang Astro datang pasang. Tengok tepung masih ada 1/2 pek lagi...dah lama tak makan cucur kembong terutama bila tengok kopi dari Changloon yang dibawa oleh makcik saya tempoh hari. Kopi keluaran kampung nie adalah dari kilang bapa saudara sepupu saya di kampung. 
 

Selepas orang Astro balik, saya goreng cucur kembong dan makan dengan kopi panas yang pekat. Wowwww....memang ummmmp sebab dalam masa puasa, saya mungkin takan buat kopi pekat lagi....kononnya nak lepas gian sebelum puasa.


Resepi cucur kembong nie dah beberapa kali saya masukkan dalam entri terdahulu tapi kali nie saya buat perubahan sikit dan sebab tu saya paparkan juga resepinya.
Cucur Kembong  
Bahan-bahannya
  • 60gm gula *
  • 500gm tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 40gm marjerin/butter-lembutkan
  • 1 tsp ibu roti/yis segera(mauripan) *
  • 1/2 tsp soda bicarbonat
  • sedikit garam
  • 450ml air *

 Bahan * adalah perubahan yang saya buat daripada resepi terdahulu. Saya lebihkan air dan ibu roti.
Cara-caranya:-
  1. Masukkan tepung kedalam bekas. Buat lubang ditengah-temgah tepung, masukkan telur, gula dan ibu roti. Gaul rata.
  2. Masukkan sedikit garam kedalam air dan kacau rata.
  3. Masukkan majerin kedalam bekas tepung dan kemudian masukkan air sedikit demi sedikit sehingga ia menjadi seperti bancuhan jemput-jemput
  4. Tutup bekas dengan tudung penutup dan biarkan sehingga ia naik 2 kali ganda (lebih kurang 2-3 jam)

Ini keadaan bancuhan yang telah diperam selama 2-3 jam didalam bekas yang ditutup. Masukkan 1/2 tsp soda bikarbonat kedalam bancuhan dan gaul rata. Biarkan selama 15 minit.

 Ambil adunan mengunakan hujung jari anda seperti gambar dibawah.

 Pastikan minyak betul-betul panas dengan mengunakan api yang sederhana. Buat seperti gambar dibawah untuk dapatkan bentuk bulat yang cantik.


Buat sehingga beberapa bijik sehingga memenuhi minyak dalam kuali.

Biarkan ia menjadi sedikit kekuningan dibahagian bawah sebelum anda balik-balikkannya supaya bentuk bulat tersebut tidak dirosakkan.

 

 Angkat dan toskan dengan tisu masakan sebelum dihidangkan


3 comments:

Chik Mimi said...

salam ramadhan al mubarak bdaria ,best ni lama tak makan coq kembong

wawo said...

Nak oder la 20 bj leh...hehehe...teruja nak buat gaaakkk

bdaria said...

Salam Wawo,

Kuih macam nie hanya sedap makan waktu petang dengan teh atau kopi panas atau lebihan kuah kari. Bulan puasa tak best buat jaudah berbuka.