Monday, November 5, 2012

Jeruk Mangga Muda



Jeruk mangga muda atau jeruk mempelam pauh/pelam telur telah boleh dimakan. Saya buat minggu lepas...lepas balik dari kampung. Dekat rumah saya dikampung terdapat sepohon pokok pelam pauh/pelam telur yang setiap tahun berbuah lebat....dari zaman saya remaja sehinggalah sekarang.....buah tidak pernah berhenti. Pokok mempelam tu...arwah ayah tanam ditebing jalan untuk tujuan tahan tanah dari runtuh ke bawah (rumah kami atas bukit).

Masa saya dan adik-adik masih muda remaja....orang kampung memang agak susah nak nampak kelibat kami...kami bersekolah diasrama (kecuali saya) dan bila pulang ke kampung...kami hanya berada dalam rumah sahaja....kami tak tahu bawa motor so tak adalah nak merewang sekeliling kampung petang-petang....memang susah nak tengok muka anak dara Hussein....dan anak-anak teruna kat kampung hanya boleh intai muka kami jika kami ambik pelam pauh nie sahaja....wahhhh cerita zaman muda.

Masa saya kat kampung raya haji lepas....emak mintak saya tolong ambilkan buah mempelam pauh untuk dia sebab dia kata sayang sungguh tengok buah lebat dan tak ada sapa nak makan kalau dibiarkan dipokok....lebih baik dia buat jeruk. Saya turun ke bawah...bawak guni plastik kecik dan sebilah pisau. Anak-anak saudara yang kecik ikut turun sama....saya capai dahan yang rendah dan potong dahan tersebut. Buah lebat sungguh jadi tak sukar nak memenuhkan seguni kecil tu....sekejap saja dah penuh. Mak pesan ambik yang muda sahaja.

Angkat seguni kecil pelam pauh dan masukkan dalam besan yang berisi air untuk bersihkan kulitnya sambil emak dok bagi panduan macam mana nak buat jeruk. Saya tak pernah buat jeruk sendiri.

Nilah hasil tangan saya.....boleh tahan....ranggup dan tak begitu masam atau manis....just nice. Saya tak buang kulit sebab buah pelam pauh yang kecil....sedap kalau dimakan bersama kulit.....ranggup gitu.

Mak bagitau resepi ikut cara orang tua-tua....tanpa sukatan so balik kat rumah saya cari resepi kat internet yang hampir sama dengan resepi mak sebab saya nak tahu berapa sukatan gula atau garam yang sepatutnya. Saya jumpa resepi Hanybee@myresepi , resepi nie sama seperti resepi yang mak saya bagi cuma ada tambahan jadi saya ubahsuai sikit dari segi cara-caranya ikut kaedah emak saya.

Jeruk Mangga Muda
resepi asal: hanybee @myresepi

Bahan-bahannya:-
  • 8-10 biji mangga muda
  • 1 sudu makan kapur makan
  • 3 sudu besar garam kasar
  • 1-2 cawan gula pasir
  • 2 sudu makan cuka masakan (tambahan)
  • air secukupnya.
Cara-caranya:-
  1. Kupas kulit mangga (jika buah mangga besar) tetapi jika pelam pauh...hanya bersihkan kulitnya dan kemudian belah dua....buang biji dan selaputnya.
  2. Rendam pelam/mangga tadi dalam bekas yang berisi bancuhan kapur masakan selama 15 minit. Rendaman air kapur amat penting untuk jeruk pelam ranggup. Jangan abaikan step yang ini.
  3. Buang air kapur dan basuh sekali lagi pelam/mangga tersebut....toskan.
  4. Masukkan mangga dalam bekas bertutup. Tuangkan bancuhan air + garam kedalamnya. Tuang bancuhan garam tadi sehingga seinci melepasi buah mangga. Tutup rapat bekas dan peram selama 2 hari.
  5. Selepas rendam 2 hari....buang air garam tadi dan kemudian masukkan air suam kedalam bekas tersebut sehingga separas mangga dan biarkan selama 4 jam
  6. Dalam masa yang sama anda boleh masak gula + air sehingga mendidih dan kemudian biarkan ia sejuk.
  7. Apabila air gula sudah sejuk....masukkan 2 sudu makan cuka masakan.
  8. Toskan mangga dan masukkan kedalam bekas kedap udara.
  9. Tuang air gula + cuka kedalam bekas mangga tadi.
  10. Peram selama 1 hari kat luar dan kemudian masukkan kedalam peti ais dan biarkan selama 2 hari lagi sebelum boleh dimakan.
Nota:-
  • Pastikan anda tidak terlebih letak garam.....guna 3 sudu besar sahaja garam kasar. Jika anda terlebih letak garam maka sukatan gula kena lebih untuk seimbangkan rasa jeruk ini.
  • Tutup bekas yang direndam dengan air garam...kalau boleh alas kertas surat khabar dan baru tutup tudung bekas kemudian ikat dengan getah...sebab tudung bekas berpotensi untuk terbukak disebabkan tindakbalas garam.
  • Jeruk nie tiada bahan pengawet...so ia hanya tahan 2 minggu sahaja dalam peti ais. Buang air gula dahulu baru simpan supaya isi mangga tidak lembik (catatan hanybee).

8 comments:

ana ayesha said...

mmmmm .... mmg mengiurkan ..... hehehe

tapi sy tak de pokok pelam nak beli takut terbeli yg dah bersabut

terkenang satu waktu dulu gara2 mkn jeruk pelam yg dibeli sy sesak nafas agaknya byk sgt bhn kimia .... kini sy mmg berhati2 takut terkena lagi

gelangtembaga said...

watering my mouth..huhu

Anonymous said...

hmm kecur air liur sy.. jeruk buat sendiri lebih selamat.. Rie JB

cikmatgelap said...

klu guna cuka epal,lagi kaw kaw

liza said...

Saya memang suka makan jeruk.kalau makanjderuk yang di beli kat kedai x puas makan.sebab x boleh makan bayak bayak.nanti rasa sesak napas.lepas ni boleh la saya makan jeruk puas puas.dari air tangan. Saya sendiri...tq.

liza said...

Lepas ni boleh la saya makan jeruk puas puas....tq.

Nor Normaeliyana said...

saya dah cuba,ikut resepi awak...memang sedap gilerrr...

FAIZAL HASHIM said...

Herrrm