Sunday, July 24, 2011

Aiskrim Coklat

Aiskrim coklat nie saya buat masa dalam tempoh mc minggu lepas.....bila duduk saja tanpa buat apa-apa kat rumah....otak asyik ingat nak makan saja. Nak pergi ke kedai masih tak berani bawak kereta so selongkarlah kabinet cari apa-apa yang boleh dijadikan bahan kudapan. Terjumpa 1/2 pek coffemate (rasanya dah hampir setahun tersimpan)....terus teringat pada resepi aiskrim simple yang disumbangkan oleh Afizaz93 kat MyResepi.




Sebenarnya ini percubaan pertama saya buat aiskrim.....hasilnya memang tidak menghampakan. Sedaaaaap sangat macam aiskrim yang dibeli dikedai. Yang pasti saya makan non stop....kejap2 bukak peti (mengalahkan budak kecik). Resepi nie simple sahaja tapi hasilnya tidak mengecewakan. Jika nak buat aiskrim lagi saya akan tetap mengunakan resepi nie tapi saya akan tambah sedikit halal gelatin supaya ia lebih gebu dan tidak terlalu mudah cair.






Aiskrim Coklat


Resepi sumbangan Afizaz93 (boleh rujuk disini untuk resepi asal)

Photo & Publish by resepidaria.com




Bahan-bahannya:-




2 cawan susu perisa coklat (atau perisa lain yang anda suka)

2 cawan coffemate




Cara-caranya:-



1. Campurkan susu dan coffemate kedalam bekas mixer.

2. Putar dengan kelajuan sederhana sehingga campuran susu kelihatan gebu

3. Masukkan kedalam bekas bertutup dan masukkan kedalam tempat beku selama 3-4 jam.

4. Apabila ia hampir separuh beku, keluarkan aiskrim tersebut dan kemudian masukkan semula kedalam bekas mixer dan putar lagi sehingga ia gebu (dalam 10-15 minit rasanya).

5. Bila sudah nampak gebu.....masukkan semula kedalam bekas bertutup tadi dan masukkan kedalam tempat beku.

6. Biarkan semalaman sebelum boleh dimakan.

Nota:-

- Untuk lebih rasa coklat, anda boleh cairkan sedikit coklat masakan dan campurkan kedalam susu coklat.

- Tak perlu masukkan gula kerana susu dan coffemate sudah manis.

- Untuk perisa lain, anda boleh guna susu perisa strawberry. Jika hendak buat aiskrim perisa durian, guna susu putih dan kemudian blenderkan isi durian bersama susu.

- Anda boleh masukkan 1 sudu teh gelatin sayuran halal yang telah direndam dengan sedikit air dalam bancuhan susu supaya aiskrim tidak mudah cair apabila dihidangkan dan ia lebih gebu

5 comments:

MEKAR said...

Salam.

Mudah aje nak buat aiskrim ni ya. Bahan pun senang di dapati.tp rumah sya xde org nk makan. selalu beli aiskrim rm1 je utk sorang mkn.

hayati said...

Assalamualaikum...thx sudi berkongsi resepi aiskrim yg sedap...nk tny la kak, mane akk beli gelatin hala 2 ye?

Mariam Belina said...

hai...saya nak mintak resepi..boleh ye

Mariam Belina said...

salam...nak mintak resepi ye.

Mariam Belina said...

hai...saya nak mintak resepi..boleh ye