Wednesday, October 17, 2012

Kuih Keria @ kuih gelang


Wahhh ini adalah entri masakan saya yang pertama setelah berehat begitu lama dari memasak....inilah baru namanya blog masakan...sebelum nie saya ubah dan jadikan ia blog cacamarba. Lamanya saya tidak memasak......bukan tak masak langsung tapi kalau setakat buat telur dadar, goreng sosej tu buat malu je publish kat blog kan. Dasyat sungguh kemalasan saya....itu untungnya orang bujang tak dak sapa nak marah kalau tak masak kan.

Saya beli 2 ketul ubi keledek (rasanya 3 minggu lepas) kat pasar malam dan 2 ketul tu terbiar begitu sahaja sehinggalah petang semalam....bila bukak tempat simpan sayur kat peti ais....satu ketul dah rosak dan tinggal satu ketul sahaja. Keluarkan dan kupas kulit, potong kecil dan rebus. Maka terhasillah 6 ketul kuih keria atau kuih gelang nie yang mana 3 ketul lagi masih ada kat dalam tupperware dan tunggu saya habiskan petang nie.

Untuk resepi kuih keria nie saya guna resepi dari Quinnie. Dalam resepi nie ada dimasukkan tepung ubi...so saya ingin sekali nak lihat hasil kuih keria apabila dimasukkan tepung ubi. Memang ada perbezaan....bagi peniaga kuih, rupa bentuk kuih amat penting dalam menarik minat orang membeli so itulah fungsi tepung ubi. Ia menjadikan kuih keria nie sentiasa nampak 'tegang' dan tidak lembik malah lebih ranggup diluar dan lembut didalamnya.

Sebut pasal 'tegang' nie kan....anda dah tengok gambar terbaru Raja Ema dalam Nona keluaran bulan nie?. Saya 'speechless' bila tengok gambar Raja Ema nie. Don't say anything atau komen tentang hal dia bertudung atau bagaimana wajah dia berubah sebab saya taknak blog nie menjadi tempat mengumpat dan fitnah orang tetapi yang saya nak ketengahkan adalah BAGAIMANA DIA KURUS. Wahhhh jelesnya....tengok badan dia kurus.


saya nak kurus macam nie jugak!!!!!!!!! jerit kuat-kuat tapi pagi tadi baru habiskan semangkuk laksam (kuang3). Jika anda masih ingat kat Raja Ema, dia nie masa zaman anak-anak daranya....badan dia cubby dan gempal kan malah masa dia menjadi isteri Sheqal....badan dia besar tapi sekarang .....dia buat saya 'speechless'.

Kembali semula ke topik asa iaitu kuih keria. So kepada Quinnie yang sedang menyepikan diri dari dunia blogging....terima kasih atas resepi nie ye.....so inilah resepi kuih keria yang diambil dari Myresepi sumbangan Quinnie.

Kuih Keria
Resepi dikongsikan oleh Quinnie, Myresepi (sila rujuk di sini)
  • 500gm keledek
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan tepung ubi
  • 1/4 cawan gula untuk menyira dan sedikit air
Cara-caranya:-
  1. Ubi keledek dikupas, dipotong kecil dan direbus sehingga empuk
  2. Toskan keledek dan kemudian lecek hingga lumat
  3. Campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama dengan keledek dan uli sehingga menjadi ketulan doh yang tidan melekat kat tangan.
  4. Sapu sedikit minyak dan sapu ditangan anda.
  5. Ambil sedikit doh dan bulat-bulatkan kemudian leperkan sedikit dan tebuk lubang ditengahnya mengunakan jari telunjuk anda dan buat bulat seperti gelang.
  6. Susun atas bekas yang telah disapu dnegan sedikit minyak dan buat sehingga habis doh
  7. Panaskan minyak dan goreng sehingga kekuningan. Toskan
  8. Panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali yang lain dan kacau sehingga ia likat kemudian masukkan kuih yang telah digoreng tadi.
  9. Padam api dan kacau atau golek-golek kuih tadi sehingga terbentuk bunga gula diatas kuih. Angkat.
Nota:-
  • Pastikan keledek tidak direbus sehingga terlalu empuk sebab nanti doh akan menjadi terlalu lembik dan kuih tak berapa sedap.
  • Saya hanya guna 1 sudu makan gula sahaja sebab tak suka manis sangat
  • Untuk lebih cepat, saya selalunya akan panaskan 2 kuali sekali gus. 1 kuali untuk mengoreng dan satu kuali untuk masak air gula. Saya akan masukkan air dalam anggaran 1/2 cawan dan masak dengan api perlahan. Apabila kuih siap digoreng, air gula saya sudah likat dan saya terus sahaja masukkan dalam kuali kuih yang telah ditos tadi.





4 comments:

Anonymous said...

Nampak kan Raja Emma sekarang lebih lawa berbanding masa anak dara... sy juga jeles tau.. Sy nak turunkan 18 kg utk dptkan berat zaman anak dara 44 kg..melampau tak???

Chik Mimi said...

Assalam Bdaria sihat lama kita tak sembang :)
saya suka guna resepi Q ni best

bdaria said...

Salam Anonymous,

kalau Raja Emma boleh buat tunjukkan bahawa diusia 44 tahun, dia boleh kelihatan muda jelita maka kita yang lebih muda nie haruslah berusaha jugak. Mesti boleh jugak....

Norzie hany said...

sedapnya buat sarapan pagi.